Det er ikke sikkert, du lægger mærke til klar og tydelig wayfinding i en bygning, for når det virker bedst, bliver du nemlig guidet intuitivt og nonverbalt på vej og kommer nemt derhen, hvor du vil. Til gengæld opdager du helt sikkert, hvis skiltningen ikke fungerer, for det skaber irritation ikke at kunne orientere sig, hvorimod god wayfinding reducerer stress og øger effektiviteten.
Aspekt Visuel Kommunikation skaber wayfinding-strategier til både store komplekse bygninger og mindre arealer, hvor der er behov for en rumlig retningsforståelse. Kan folk komme ind i bygningen flere steder fra? Hvor skal de ledes hen? Er der ønske om at påvirke en bevægelsesadfærd ved at benytte nudging (også kaldet ”det lille kærlige puf”) til fx at holde til højre på trappen eller spritte hænder af?
Det visuelle udtryk skal arbejde sammen med både bygningens arkitektoniske særpræg, stedets materialer og virksomhedens visuelle guidelines. Når vi designer skiltningen, udforsker vi forskellige materialer og bestræber os på at skabe et enkelt, let afkodeligt og unikt visuelt udtryk, som bliver foldet ud både i og uden for bygningen.
Kunsten er at implementere en wayfinding, hvor brugeren ikke er bevidst om de visuelle virkemidler bag, men blot bliver ledt direkte til den ønskede destination.
Det er vi eksperter i.